De duurste auto op Nederlands kenteken: De Bugatti Chiron L’Ébé

Mark Heutink
mei 30, 2023

In de wereld van exclusieve auto’s zijn er ontzettend veel dure wagens te vinden. Als u op zoek gaat naar dure auto’s komt u echter al snel in het buitenland uit. Dit is ook niet zo gek, omdat deze auto’s vaak in het buitenland worden geproduceerd. Een interessante vraag is dan ook, wat is de duurste auto op Nederlands kenteken? We hebben het voor u uitgezocht.

De Bugatti Chiron L’Ébé (4.064.477 euro)

Er staat sinds kort een Bugatti Chiron L’Ébé in Nederland blijkt uit de data van het RDW. Dit is de allereerste auto in Nederland met een nieuwwaarde van meer dan 4 miljoen en breekt daarmee het record van duurste auto op Nederlands kenteken. 

In maart 2022 werd er nog een Chiron geregistreerd met een nieuwwaarde van 3.622.222 euro. Dit was al een record maar deze werd dus al snel verbroken. Een standaard Chiron begint bij 2.6 miljoen dus we kunnen er van uit gaan dat de eigenaar voor een flink aantal opties heeft gekozen.

Vernoemd naar de dochter van Ettore Bugatti

L’Ébé Bugatti, de dochter en oudste kind van Ettore Bugatti, was erg belangrijk voor hem. Bugatti eert L’Ébé met deze zeer luxe auto. Als oudste kind van Ettore en Barbara Bugatti, geboren in 1903, heeft L’Ébé meer meegekregen in de opkomst van gigant Bugatti dan wie dan ook. 

Ettore koos er zelfs voor om zijn eigen initialen “EB” te verwerken in haar voornaam, zodat L’Ébé de Bugatti-achternaam niet hoefde op te geven, zelfs niet na haar huwelijk. In haar latere boek “Het verhaal van Bugatti”, een biografie van Ettore, gaf ze vele details over de geschiedenis van het merk en haar vader zelf.

Bugatti’s allerlaatste Chiron

Bugatti heeft sinds 1990 een reeks uiterst populaire modellen op de markt geïntroduceerd. Om te beginnen met de EB110, gevolgd door de iconische Veyron en, recentelijk, de Chiron. De Bugatti Chiron maakte zijn debuut in 2016 en zal Bugatti het model afsluiten met het allerlaatste exemplaar, genaamd de L’Ébé. 

Waar Bugatti er tien jaar over deed om de doelstelling van 450 Veyron-exemplaren te behalen, met verschillende gelimiteerde edities, was het bereiken van de doelstelling van 500 Chiron-exemplaren een fluitje van een cent. De laatste Chiron L’Ébé zal samen met de opvolger ervan, de eerste Centodieci, van de productielijn rollen.